سبد خرید شما در حال حاضر خالی است!
تاریخچه ی بازی کال آف دیوتی:عنوانی که صنعت ویدئو گیم مدیون آن است

شوتر اول شخص (First-Person Shooter) را نیز به شکلی بنیادین بازتعریف کردهاند. سری بازیهای Call of Duty، که نخستین نسخهی آن در سال ۲۰۰۳ توسط استودیوی Infinity Ward منتشر شد، از همان ابتدا با تمرکز بر روایت سینمایی، گیمپلی نفسگیر، و بازآفرینی واقعگرایانهی میدان نبرد، جایگاه ویژهای در میان مخاطبان پیدا کرد.
با گذر از دوران جنگ جهانی دوم و ورود به دورههای مدرن، آیندهگرایانه، و حتی نبردهای فضایی، این فرنچایز موفق شده است تا با تطبیق هوشمندانه با تحولات تکنولوژیک و سلیقهی بازار، همواره در کانون توجه باقی بماند. از روایت تاریخی تا نبردهای سایبری، از میدانهای خونین نورماندی تا عملیاتهای مخفی CIA، هر نسخه از این سری بازتابی است از تحولات فرهنگی، سیاسی و تکنولوژیک دوران خود.
Call of Duty (2003)
اولین نسخه از سری کال آف دیوتی در سال ۲۰۰۳ توسط Infinity Ward برای پلتفرم PC منتشر شد. بازی در بستر جنگ جهانی دوم جریان دارد و شما را در قالب سه سرباز از ارتشهای آمریکا، بریتانیا و اتحاد جماهیر شوروی قرار میدهد. داستان بازی ساختاری اپیزودیک دارد و هر بخش بهصورت مستقل ولی با هماهنگی زمانی روایت میشود. در کمپین آمریکایی، بازیکن نقش یک سرباز از لشکر ۱۰۱ هوابرد را دارد که از آموزش نظامی در کمپ توکوآ آغاز کرده و در عملیات نرماندی شرکت میکند. مأموریتها شامل حمله به سنگرهای آلمانی، دفاع از پلها و آزادسازی روستاهای فرانسه است.
در بخش بریتانیایی، بازیکن نقش گروهبانی به نام ایوانز را بر عهده دارد که در عملیاتهایی مانند نجات مأمورین مقاومت فرانسه، نفوذ به مواضع آلمانیها و انهدام تأسیسات دشمن ایفای نقش میکند. این قسمت از بازی تمرکز بیشتری بر عملیاتهای مخفیکاری و تاکتیکی دارد.
بخش شوروی یکی از بهیادماندنیترین سکانسهای کل سری را دارد؛ جایی که شما بدون تفنگ، فقط با پنج فشنگ وارد میدان نبرد استالینگراد میشوید. این قسمت با نمایش فضای خفقانآور و وحشتزده جنگ شوروی و آلمان، تأثیر عمیقی بر مخاطب میگذارد. از صحنههای معروف آن میتوان به عبور از رود ولگا زیر آتش مسلسلها و حمله به ساختمانهای ویرانشده شهر اشاره کرد.
بازی از نظر فنی با استفاده از موتور id Tech 3 ساخته شده بود و در زمان خود جلوههای گرافیکی و صوتی بسیار چشمگیری ارائه میداد. سیستم نشانهگیری از روی سلاح (Iron Sight)، همراهی همرزمان به جای مبارزه انفرادی، و طراحی صوتی سینمایی از جمله نوآوریهای مهم آن بود. Call of Duty به عنوان بازیای که استاندارد جدیدی برای شوترهای تاریخی تعریف کرد، مورد تحسین گسترده منتقدان و بازیکنان قرار گرفت و آغازگر یکی از بزرگترین فرنچایزهای تاریخ بازیهای ویدیویی شد.
Call of Duty 2 (2005)
دومین نسخه توسط Infinity Ward ساخته شد و در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. بازی همچنان در بستر جنگ جهانی دوم باقی میماند، اما با گرافیکی بسیار پیشرفتهتر و گیمپلی روانتر، بهخصوص برای نسل جدید کنسولها (Xbox 360). داستان باز هم در سه خط روایی ارائه میشود: ارتش شوروی، بریتانیا و ایالات متحده.
در کمپین شوروی، شما در نقش سرباز واسیلی کوسلوف، در نبردهای خیابانی استالینگراد حضور دارید. از دفاع از ساختمانها تا حمله به مواضع آلمانیها در سرمای کشنده زمستان روسیه، تمرکز بازی بر نبردهای نزدیک و تاکتیکهای پیادهنظام است. سپس روایت به نیروهای بریتانیایی میرسد که مأموریتهایی در آفریقای شمالی (العلمین، تونس) انجام میدهند. این بخش با استفاده از تانک و نبردهای بیابانی تنوع محیطی خوبی دارد. در نهایت وارد خط روایی آمریکایی میشویم که از حمله به ساحل نورماندی آغاز شده و به درگیریهای شدید در فرانسه و آلمان منتهی میشود.
کال آف دیوتی 2 با معرفی مکانیزمهای جدید مانند بازسازی خودکار سلامتی (regenerating health) و نشانگر گرافیکی محل نارنجکها، گیمپلی را برای همیشه دگرگون کرد. همچنین سیستم صدای محیطی پویا و هوش مصنوعی پیشرفتهتر برای دشمنان، تجربهای سینمایی و تنشزا به بازیکن میداد.
Call of Duty 3 (2006)
این نسخه توسط Treyarch ساخته شد و برخلاف نسخههای قبلی فقط برای کنسولها (PS2، PS3، Xbox، Xbox 360، Wii) عرضه شد. داستان به نبرد نرماندی اختصاص دارد و تمرکز آن روی عملیات Falaise Gap است؛ جایی که متفقین تلاش میکنند تا نیروهای آلمانی را در فرانسه به دام بیندازند.
بازیکن در چهار نقش مختلف بازی میکند: آمریکایی، بریتانیایی، کانادایی و ارتش مقاومت لهستان. مأموریتها بین خطوط داستانی مختلف جابهجا میشوند، اما همه در راستای هدفی واحد – پیشروی به سمت پاریس – قرار دارند. این نسخه اولین بازی از سری بود که دارای صحنههای QTE (فشار دکمه سریع) برای مبارزات تنبهتن، و همچنین پشتیبانی از گیمپلی چندنفره گسترده بود.
اگرچه داستان آن نسبت به نسخه دوم عمق کمتری داشت، اما از نظر تنوع میدانهای نبرد، فیزیک و جلوههای بصری بهتر عمل کرده بود. Call of Duty 3 نقطه آغازین ورود Treyarch به چرخه توسعه سری بود.
Call of Duty 4: Modern Warfare (2007)
این کال آف دیوتی یک انقلاب واقعی در تاریخ این سری محسوب میشود. ساخته Infinity Ward، Modern Warfare خط زمانی جنگ جهانی دوم را ترک کرد و برای اولین بار وارد دنیای مدرن، تسلیحات امروزی و تهدیدات جهانی شد.
داستان در فضایی تخیلی ولی واقعگرایانه اتفاق میافتد و شما در نقش اعضای نیروهای ویژه انگلیسی (SAS) و آمریکایی (USMC) ایفای نقش میکنید. روایت اصلی حول محور تهدید یک تروریست خاورمیانهای به نام خالد الاسد و یک افسر روس افراطی به نام زاخائف میچرخد. در یکی از مأموریتهای مشهور بازی (All Ghillied Up) بازیکن در نقش سروان پرایس جوان در مأموریت ترور زاخائف در پریپیات اوکراین شرکت میکند؛ یکی از نمادینترین مراحل تاریخ گیم.
Modern Warfare با سیستم پیشرفته پیشروی شخصیت در حالت چندنفره، Killstreakها، و طراحی بسیار دقیق اسلحهها، تجربهای بینظیر ارائه داد. بازی از لحاظ روایت، کارگردانی سینمایی، شوک احساسی (مانند انفجار هستهای در خاورمیانه) و پایانبندیاش، یک تحول کامل در شوترهای نظامی بود.
Call of Duty: World at War (2008)
پس از موفقیت نسخه مدرن، Treyarch به جنگ جهانی دوم بازگشت، ولی این بار به شکل خشنتر و واقعگرایانهتر. داستان این نسخه در جبهه اقیانوس آرام (نیروهای آمریکایی علیه ژاپنیها) و جبهه شرقی (ارتش سرخ شوروی علیه آلمان نازی) روایت میشود.
بازیکن در جبهه آمریکا در نقش سرباز میلر در میدانهای نبرد پر از کمین ژاپنیها میجنگد، در حالی که در خط شوروی، بازیکن نقش سربازی به نام دیمیتری پتروف را دارد که همراه با شخصیت معروف “رزنف” از نبرد استالینگراد تا فتح برلین پیش میرود.
این کال آف دیوتی خشونت بیسابقهای را به نمایش گذاشت؛ شکنجه، آتشزدن زنده دشمن، و پایان تلخ جنگ. برای اولین بار بخش “Zombies” به عنوان یک حالت جانبی پس از پایان کمپین فعال میشد و به یکی از ارکان اصلی سری تبدیل شد. بخش چندنفره نیز بر پایه نسخه Modern Warfare طراحی شده بود و از همان سیستم ارتقاء و Killstreak استفاده میکرد.
Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009)
ادامه مستقیم کال آف دیوتی 4ساخته Infinity Ward، با گرافیکی پیشرفتهتر، داستانی سینماییتر و مأموریتهایی جنجالیتر. بازیکن در نقش اعضای Task Force 141 و نیروهای آمریکایی درگیر تعقیب “ماکاروف”، تروریست روس، میشود.
از صحنههای بحثبرانگیز آن میتوان به مأموریت “No Russian” اشاره کرد، جایی که بازیکن در یک فرودگاه روسی در عملیات تروریستی مشارکت دارد. این صحنه باعث ایجاد موجی از نقدهای رسانهای و بحثهای اخلاقی شد.
از لحاظ گیمپلی، Killstreakهای قابل تنظیم، نقشههای متنوع، و حالت Special Ops (مأموریتهای دونفره مستقل) این نسخه را از دیگران متمایز کرد. داستان با صحنهای شوکهکننده پایان مییابد که در آن ژنرال شپرد به اعضای Task Force خیانت میکند و پرایس و سوپ باید با او مقابله کنند.
Call of Duty: Black Ops (2010)
ساختهی استودیو Treyarch، این نسخه نخستین ورود سری به فضای جنگ سرد بود. روایت اصلی در دهه ۶۰ میلادی، حول بازجویی از مأمور ویژه «الکس میسون» میگردد که به دلایل نامعلوم در حال فروپاشی روانی است. داستان در فلشبکهایی روایت میشود که میسون خاطرات عملیاتهای محرمانه در ویتنام، کوبا، روسیه و لائوس را به یاد میآورد.
یکی از شخصیتهای کلیدی این بازی «ویکتور رزنف» است که پیش از این در World at War با او آشنا شدیم و حالا به شکلی رازآلود وارد ذهن میسون شده است. ماجراها به طرحهای شیمیایی شوروی برای گسترش گاز سمی Nova 6 در خاک آمریکا مربوط میشود.
روایت چندلایه، پایانبندی پیچیده و سورئال، و موسیقی متن بهیادماندنی، Black Ops را به یکی از محبوبترین نسخههای سری تبدیل کرد. بخش Zombies نیز توسعه یافت و شخصیتهایی چون دکتر ریشتوپن و نیکولای را به عنوان مهرههای اصلی وارد داستان کرد.
Call of Duty: Modern Warfare 3 (2011)
تکمیلکننده سهگانهی مدرن، ساختهی Infinity Ward و Sledgehammer Games. داستان دقیقاً از لحظه پایان نسخه قبلی آغاز میشود. ولادیمیر ماکاروف حالا تهدیدی جهانی است و آمریکا، بریتانیا، آلمان و روسیه درگیر یک جنگ تمامعیار شدهاند.
شما در نقشهای مختلف – از مأموران Task Force 141 تا نیروهای ویژه SAS و ارتش آمریکا – مأموریتهایی در نیویورک، لندن، هامبورگ، پاریس، مسکو و دبی انجام میدهید. این نسخه بیشتر از همیشه بر اکشن سریع و دراماتیک تمرکز دارد. در پایان، کاپیتان پرایس و یوری به ماکاروف در دبی میرسند و در یکی از پرتنشترین سکانسهای تاریخ این سری، او را به دار میکشند.
از ویژگیهای فنی میتوان به گرافیک بهینهشده، سیستم Perk و Killstreak بازسازیشده، و حالت تازهی Survival در بخش Co-op اشاره کرد.
Call of Duty: Black Ops II (2012)
نسخهای جاهطلبانه از Treyarch که داستان را به دو بازه زمانی تقسیم میکند: جنگ سرد دهه ۸۰ (با حضور مجدد الکس میسون و فرانک وودز) و آیندهای نزدیک در سال ۲۰۲۵ با حضور پسرش «دیوید میسون».
در خط داستانی گذشته، مأموریتها بر مقابله با چریک نیکاراگوئهای به نام «رائول منندز» تمرکز دارد. در بخش آینده، تکنولوژی جنگی مدرن، هواپیماهای بدون سرنشین، سلاحهای لیزری و رباتهای نظامی وارد میدان میشوند.
این نسخه اولین Call of Duty بود که تصمیمهای بازیکن بر پایانبندی تأثیر میگذاشت. چندین پایان متفاوت وجود داشت، از جمله نابودی یا بقای رائول، مرگ یا زندهماندن فرانک وودز، و حتی اختلال یا نجات کامل شبکههای جهانی. در بخش Zombies هم نقشهی Tranzit معرفی شد که دارای سفر بین ایستگاههای مختلف با اتوبوس زامبیکش بود.
Call of Duty: Ghosts (2013)
ساخته Infinity Ward، Ghosts یک دنیای جدید و داستان مستقل از سهگانه قبلی معرفی کرد. در آیندهای نزدیک، یک جنگ ویرانگر باعث شده آمریکای جنوبی تحت نام «فدراسیون» به قدرت برسد و ایالات متحده را به مرز فروپاشی بکشاند. بازیکن در نقش «لوگان واکر» از اعضای گروهی نخبه به نام Ghosts قرار میگیرد.
بازی با یک حملهی فضایی آغاز میشود که ماهوارهی «ODIN» به اشتباه علیه آمریکا شلیک میکند. برادران لوگان و هش برای دفاع از کشور با پدر خود و تیم Ghosts همکاری میکنند. دشمن اصلی «راورک»، فرمانده سابق Ghosts است که حالا به دشمن پیوسته.
Ghosts شامل مبارزات زیرزمینی، عملیاتهای فضایی و نبردهای زیردریایی بود، اما به دلیل داستان کمعمق و شخصیتپردازی ضعیف، نتوانست جایگاه محکمی پیدا کند.
Call of Duty: Advanced Warfare (2014)
نسخهای با تمرکز کامل بر آینده و تکنولوژی، ساختهی Sledgehammer Games. داستان در سال ۲۰۵۴ رخ میدهد و شما در نقش «جک میچل»، یک سرباز سابق آمریکایی، به کمپانی نظامی خصوصی «Atlas» به رهبری «جاناتان آیرونز» (با چهره و صداپیشگی کوین اسپیسی) میپیوندید.
بازی دارای سیستم Exo Suit بود که امکاناتی نظیر پرش دوگانه، سرعت بالا، قدرت بیشتر و قابلیتهای ویژهای مثل نامرئی شدن به بازیکن میداد. داستان درباره تهدیدهای ناشی از قدرت گرفتن شرکتهای نظامی خصوصی و تروریسم زیستی است.
طراحی مراحل متنوع، سلاحهای آیندهنگر، و جلوههای سینمایی قدرتمند باعث شد Advanced Warfare یک گام تازه در مسیر تکامل گیمپلی باشد.
Call of Duty: Black Ops III (2015)
ادامهای پیچیده و سایبری بر دنیای Black Ops، با محوریت سال ۲۰۶۵. داستان حول محور سربازانی با ایمپلنتهای عصبی پیشرفته میچرخد که درگیر بحران هویتی و کنترل ذهن میشوند. شما با یک تیم چهارنفره به مناطق جنگی اعزام میشوید ولی رفتهرفته متوجه میشوید که واقعیت چیزی نیست که تصور میکنید.
این نسخه از سبک داستانگویی سنتی فاصله گرفت و روایت غیرخطی، رؤیاگونه و سوررئال را جایگزین کرد. کمپین کاملاً قابل بازی بهصورت Co-op بود. در Zombies، خط داستانی جدیدی آغاز شد با شخصیتهایی کاملاً متفاوت به نام Shadows of Evil.
بازی همچنین دارای سیستم کلاسهای تخصصی (Specialists) در بخش چندنفره بود که تنوع گیمپلی را افزایش داد.
Call of Duty: Infinite Warfare (2016)
جنجالیترین نسخه در تمام سری های کال آف دیوتی که از زمین فراتر رفت و نبرد را به فضا کشاند. داستان در آیندهای دور رخ میدهد، جایی که انسانها در منظومه شمسی مستعمرات فضایی دارند و گروهی به نام SDF (Settlement Defense Front) علیه UNSA شورش میکند.
شما در نقش کاپیتان «نیک ریس» فرمانده کشتی فضایی Retribution هستید که مأموریت دارد تا نیروهای شورشی را شکست دهد. جنگها شامل پرواز با جنگنده فضایی Jackal، سفر به سیارات مختلف و مبارزات بدون جاذبه میشود.
با اینکه Infinite Warfare از نظر فنی بسیار پیشرفته بود، اما با واکنش منفی بازیکنان روبرو شد چراکه از فضای جنگهای کلاسیک فاصله زیادی گرفته بود. با این حال، کمپین آن یکی از بهترین روایتهای شخصیتمحور را ارائه داد.
Call of Duty: WWII (2017)
بازگشتی پرقدرت به ریشهها. ساختهی Sledgehammer Games که مجدداً به جنگ جهانی دوم میپردازد. بازی تمرکز خود را بر داستان گروهی از سربازان آمریکایی در نبرد نرماندی و پیشروی تا راین گذاشته است.
شما در نقش «رونالد دنیلز»، یک سرباز جوان از ایالت تگزاس، با واحد خود وارد فرانسه اشغالی میشوید و با فجایع جنگ از نزدیک روبرو میشوید. در این نسخه، مکانیزم regenerating health حذف شد و برای بازیابی سلامتی باید از بستههای پزشکی استفاده میکردید.
گرافیک واقعگرایانه، طراحی صدای غنی، و روایتی انسانیتر از جنگ باعث شد WWII بهعنوان ادای احترام به نسخه اول سری در نظر گرفته شود.
Call of Duty: Black Ops 4 (2018)
یکی از جنجالیترین نسخههای سری، ساخته Treyarch، که برای اولینبار فاقد کمپین داستانی سنتی تکنفره بود. تمرکز بازی بهطور کامل روی تجربه چندنفره، زامبی و حالت بتلرویال جدیدی به نام Blackout قرار گرفت. هرچند شخصیتهای معروف دنیای Black Ops مانند Ruin، Seraph، و Ajax در بخش چندنفره حضور داشتند، اما فاقد خط داستانی منسجم بود.
بخش زامبی بسیار گسترش یافت و با سه نقشه اصلی در هنگام عرضه (IX، Voyage of Despair، و Blood of the Dead) داستانی غیرخطی و پیچیده حول دو خط زمانی مختلف را آغاز کرد. Blackout، نخستین تجربه Call of Duty در سبک بتلرویال بود که نقشهای عظیم با عناصر کلاسیک سری (مانند Nuketown و Asylum) را ترکیب میکرد.
از نظر گیمپلی، بازی سیستم سلامتی اتوماتیک را حذف کرد، Time to Kill را افزایش داد و تیراندازی تاکتیکیتری ارائه داد. اگرچه نبود بخش داستانی سنتی مورد انتقاد قرار گرفت، اما Black Ops 4 موفق شد بازار چندنفره رقابتی را فتح کند.
Call of Duty: Modern Warfare (2019)
یک بازسازی کامل از سهگانه Modern Warfare، ساخته Infinity Ward. بازی بهجای ادامه داستان نسخههای قبل، جهان جدیدی را با شخصیتهایی بازطراحیشده معرفی کرد. شما دوباره با کاپیتان پرایس آشنا میشوید، اما در فضایی مدرنتر، واقعگرایانهتر و سیاسیتر.
روایت این نسخه از کال آف دیوتی حول محور تروریسم، جنگهای نیابتی، و عملیاتهای مخفی در کشور خیالی «اورزیکستان» میچرخد. بازیکن در نقشهای مختلف، از جمله یک افسر CIA به نام Alex و یک نیروی SAS به نام Kyle Garrick، در مأموریتهایی در لندن، خاورمیانه و روسیه شرکت میکند. یکی از ماندگارترین مراحل بازی، “Clean House” است که حمله شبانه به یک ساختمان مسکونی را به شکلی فوقالعاده واقعگرایانه به تصویر میکشد.
از نظر فنی، این نسخه موتور گرافیکی کاملاً جدیدی را معرفی کرد که جلوههای نوری، صدا و فیزیک را متحول کرد. همچنین حالت جدیدی به نام Gunfight معرفی شد که رقابتهای دو به دو را در نقشههای کوچک ارائه میکرد. بازی همچنین مقدمهای بود برای ظهور Warzone.
Call of Duty: Warzone (2020)
کال آف دیوتی وارزون یک بازی رایگان در سبک بتلرویال بود که در بستر Modern Warfare 2019 توسعه یافت اما بهصورت مستقل عمل کرد. نقشهی اصلی آن، «وردانسک»، ترکیبی از مناطق شناختهشده Call of Duty بود و بازی از ابتدا تا ۱۵۰ بازیکن در هر مسابقه را پشتیبانی میکرد.
ویژگیهای متمایز آن شامل سیستم Gulag (نبرد یکبهیک برای بازگشت به میدان)، Loadout Drops، خرید Killstreakها در ایستگاهها، و وسایل نقلیه بود. Warzone نهتنها موفق شد میلیونها بازیکن را جذب کند، بلکه بهصورت مداوم با بروزرسانیهای فصلی و کراساوور با نسخههای جدید سری، در حال توسعه باقی ماند.
Call of Duty: Black Ops Cold War (2020)
ادامهای مستقیم بر داستان نسخه اول Black Ops، ساخته Treyarch و Raven Software. روایت بازی در اوج جنگ سرد (اوایل دهه ۱۹۸۰) رخ میدهد. بازیکن در نقش مأموری با نام رمز «Bell» وارد تیمی به رهبری مأموران قدیمی CIA یعنی میسون، وودز و هادسون میشود. هدف اصلی یافتن و توقف مأمور شوروی به نام Perseus است که قصد دارد توازن قدرت جهانی را تغییر دهد.
این کال آف دیوتی شامل مأموریتهایی در برلین شرقی، ویتنام، مسکو، کوبا و داخل مقر KGB بود. یک نکته منحصربهفرد این بود که بازیکن در چند مرحله میتوانست مسیر داستانی را با تصمیماتش تغییر دهد و چند پایان مختلف را تجربه کند.
بخش چندنفره شامل نقشههای کوچکتر و سریعتر و حالتهایی چون Fireteam و Combined Arms بود. زامبی نیز با بازگشت به Aether Story، و نقشهای به نام Die Maschine همراه شد.
Call of Duty: Vanguard (2021)
بازگشت مجدد به جنگ جهانی دوم، اما با روایتی سینمایی و ساختارشکنانه. ساخته Sledgehammer Games، این بازی داستان چهار سرباز از جبهههای مختلف (آمریکا، شوروی، بریتانیا، استرالیا) را دنبال میکند که تیم ویژهای برای نابودی بقایای حزب نازی تشکیل میدهند.
داستاان این کال آف دیوتی با تمرکز بر شخصیتهایی مثل «آرتور کینگزلی» (سرباز سیاهپوست بریتانیایی)، «پولینا پترووا» (تکتیرانداز روس) و «ویلیام جکسون» (خلبان آمریکایی) روایت میشود. روایت غیرخطی از جبهههای مختلفی چون جبهه شرقی، شمال آفریقا، اقیانوس آرام و نورماندی، بازتابی تازه از جنگ جهانی دوم ارائه میدهد.
با وجود گرافیک قدرتمند و تلاش برای ایجاد تنوع، Vanguard به دلیل داستان کمرمق و نبود نوآوری عمده، نقدهای متناقضی دریافت کرد. بخش Zombies نیز بهصورت کراساوور با Cold War طراحی شد و داستانی نیمهکاره از بُعد تاریک (Dark Aether) را دنبال کرد.
Call of Duty: Modern Warfare II (2022)
ادامهی داستان بازسازیشدهی Modern Warfare، ساخته Infinity Ward. این نسخه با بازگشت Task Force 141 شامل پرایس، گوست، سوپ، گاز و معرفی شخصیت جدیدی به نام «Alejandro Vargas» تجربهای سینماییتر، تاریکتر و مدرنتر ارائه میدهد.
داستان درباره تعقیب و مهار تروریستی به نام «حسن زهانی» از ایران (!) است که موشکهایی ساخت آمریکا را بهدست آورده و میخواهد با کمک کارتل مکزیکی و نیروهای روسی، یک حمله جهانی به راه بیندازد.
مراحل متنوعی از عملیاتهای آبی و مخفیکاری شبانه تا تعقیبوگریز ماشینی و نبردهای شهری وجود دارد. این نسخه از موتور گرافیکی ارتقاءیافته استفاده کرد و با ارائه Warzone 2.0، نقشه Al Mazrah را معرفی کرد.
Call of Duty: Modern Warfare III (2023)
ادامه مستقیم نسخه ۲۰۲۲، با تمرکز روی تعقیب ولادیمیر ماکاروف، که از زندان آزاد شده و عملیات تروریستی جدیدی علیه غرب آغاز کرده است. بازی با مأموریتی نمادین در زندان آغاز میشود و سپس وارد عملیاتهایی در روسیه، هلند، یمن و اروپا میشود.
بازیکن بار دیگر در کنار گوست و پرایس مبارزه میکند، اما داستان برخلاف نسخه قبلی، تمرکز کمتری بر شخصیتپردازی دارد و بیشتر روی اکشن متمرکز است. مأموریتهای «Open Combat» به بازی اضافه شدند که به بازیکن اجازه میدهند آزادانه مسیر خود را برای انجام مأموریت انتخاب کند.
در پایان این نسخه از کال آف دیوتی ، ماکاروف همچنان زنده میماند و با ترور گسترده در اروپا، فضای بازی را برای دنبالهای تاریکتر باز میگذارد.
Call of Duty 2024 (عنوان احتمالی: Gulf Storm) – اطلاعات اولیه
بر اساس اطلاعات افشا شده و شایعات، نسخه ۲۰۲۴ با اسم رمز «Cerberus» احتمالاً توسط Treyarch ساخته میشود و روایتی از جنگ خلیج فارس (۱۹۹۰–۱۹۹۱) یا رویدادهای مشابه در خاورمیانه خواهد داشت. ممکن است شامل شخصیتهایی از Black Ops شود، با فضای ترکیبی از جنگ کلاسیک و عملیاتهای مخفی.
منتظر اعلام رسمی آن در تابستان ۲۰۲۵ باشید.
دیدگاهتان را بنویسید